Νέα - Ειδήσεις
5 λεπτά ανάγνωσης

Οι μεταβολές στη φορολογία εισοδήματος που ισχύουν αναδρομικά από 1/1/2016.

Με τους ν. 4387/2016 και 4386/2016, επήλθαν σημαντικές μεταβολές στη Φορολογία Εισοδήματος Φυσικών και Νομικών Προσώπων. Οι αλλαγές αυτές οι οποίες εφαρμόζονται γενικά για τα εισοδήματα που αποκτώνται από το φορολογικό έτος 2016 και μετά.

Συνοπτικά σας παρουσιάζουμε τις κυριότερες αλλαγές που επήλθαν.

1.    Φορολόγηση μισθωτών – συνταξιούχων

Κλίμακα φορολογίας εισοδήματος από μισθούς, συντάξεις και ατομική επιχειρηματική δραστηριότητα.
Εισόδημα (Μισθοί, Συντάξεις, Επιχειρηματική Δραστηριότητα) σε ευρώ Φορ. Συντελεστής
0 – 20.000 22%
20.001 – 30.000 29%
30.001 – 40.000 37%
40.001 – 45%

Επί του φόρου που προκύπτει βάσει της ανωτέρω κλίμακας, υπολογίζεται μείωση φόρου, σύμφωνα με το άρθρο 16 του Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος. Η μείωση αυτή του φόρου εισοδήματος, η οποία έχει αντικαταστήσει το αφορολόγητο κλιμάκιο της κλίμακας φορολογίας εισοδήματος των προηγούμενων ετών, συνδέεται πλέον με τον αριθμό των εξαρτώμενων τέκνων του φορολογούμενου. 

Αναλυτικότερα, για τα εισοδήματα που αποκτώνται από το φορολογικό έτος 2016 και επόμενα, ο φόρος που προκύπτει βάσει της κλίμακας μισθωτών – συνταξιούχων μειώνεται κατά το ποσό:

  • των 1.900 ευρώ για το φορολογούμενο χωρίς εξαρτώμενα τέκνα,
  • των 1.950 ευρώ για το φορολογούμενο με ένα (1) εξαρτώμενο τέκνο,
  • των 2.000 ευρώ για το φορολογούμενο με δύο (2) εξαρτώμενα τέκνα και
  • των 2.100 ευρώ για το φορολογούμενο με τρία (3) εξαρτώμενα τέκνα και άνω

Η μείωση αυτή του φόρου υπολογίζεται όταν το φορολογητέο εισόδημα από μισθωτές υπηρεσίες και συντάξεις δεν υπερβαίνει το ποσό των 20.000 ευρώ.

Εάν το ποσό του φόρου είναι μικρότερο των ποσών αυτών, η μείωση του φόρου περιορίζεται στο ποσό του αναλογούντος φόρου (δεν προκύπτει, δηλαδή, σε καμία περίπτωση, επιστροφή φόρου για το φορολογούμενο από αυτή την αιτία)

Για φορολογητέο εισόδημα από μισθωτές υπηρεσίες και συντάξεις, το οποίο υπερβαίνει το ποσό των 20.000 ευρώ, το ποσό της μείωσης μειώνεται κατά 10 ευρώ ανά 1.000 ευρώ του φορολογητέου εισοδήματος από μισθούς και συντάξεις.

2. Φορολόγηση εισοδήματος φυσικού προσώπου από επιχειρηματική δραστηριότητα

Με την κλίμακα φορολογίας εισοδήματος μισθωτών – συνταξιούχων, φορολογούνται από το φορολογικό έτος 2016 και επόμενα, και τα κέρδη από ατομική επιχειρηματική δραστηριότητα, αφού προστεθούν σε τυχόν εισοδήματα από μισθούς και συντάξεις. Για τα κέρδη από επιχειρηματική δραστηριότητα δεν εφαρμόζονται οι μειώσεις του άρθρου 16 του ΚΦΕ.

Κλίμακα φορολογίας εισοδήματος από μισθούς, συντάξεις και ατομική επιχειρηματική δραστηριότητα
Εισόδημα (Μισθοί, Συντάξεις, Επιχειρηματική Δραστηριότητα) σε ευρώ Φορ. Συντελεστής
0 – 20.000 22%
20.001 – 30.000 29%
30.001 – 40.000 37%
40.001 – 45%

Βέβαια εδώ δεν πρέπει να ξεχάσουμε και τον νέο τρόπο υπολογισμού των ασφαλιστικών εισφορών που θα είναι πλέον το 26,95% του καθαρού  εισοδήματος.  Οπότε,  η φαινομενική μείωση των φορολογικών συντελεστών , θα αντισταθμιστεί από την αντίστοιχη αύξηση.

3. Φορολόγηση κερδών από επιχειρηματική δραστηριότητα προσωπικών εταιρειών κ.λπ. με απλογραφικά βιβλία

Εξομοιώνεται ο συντελεστής φορολόγησης των κερδών από επιχειρηματική δραστηριότητα που αποκτούν οι υπόχρεοι των περ. β’, δ’, ε’, στ’ και ζ’ του άρθρου 45 που τηρούν απλογραφικά βιβλία με εκείνους που τηρούν διπλογραφικά βιβλία.
Τα κέρδη από επιχειρηματική δραστηριότητα, των Ο.Ε., Ε.Ε, κλπ, θα φορολογούνται με συντελεστή 29% από το φορολογικό έτος 2016 και μετά , αντί των 2 συντελεστών που ίσχυαν. (26% και 33% για κέρδη άνω των 50.000).

4. Φορολόγηση κερδών από ατομική αγροτική επιχείρηση

Για τα φορολογικά έτη 2016 και επόμενα, τα κέρδη από ατομική αγροτική επιχείρηση φορολογούνται αυτοτελώς με την κλίμακα φορολογίας εισοδήματος μισθωτών – συνταξιούχων.

Ο φόρος που προκύπτει για το εισόδημα από ατομική αγροτική επιχείρηση μειώνεται κατά το ποσό που προβλέπεται στο άρθρο 16 του ΚΦΕ (μείωση φόρου μισθωτών – συνταξιούχων).

  1. Φορολόγηση μερισμάτων

Τα μερίσματα, σύμφωνα με το άρθρο 40 του ΚΦΕ, όπως τροποποιήθηκε και ισχύει, φορολογούνται με συντελεστή δεκαπέντε τοις εκατό (15%). Με τον ίδιο συντελεστή (15%) διενεργείται και η παρακράτηση φόρου κατά τη διανομή μερισμάτων, σύμφωνα με το άρθρο 64 του ΚΦΕ, όπως τροποποιήθηκε και ισχύει.

4. Φορολόγηση εισοδήματος από ακίνητη περιουσία

Το εισόδημα από ακίνητη περιουσία που αποκτάται από το φορολογικό έτος 2016 και επόμενα φορολογείται αυτοτελώς, σύμφωνα με την ακόλουθη κλίμακα:

Κλίμακα φορολογίας εισοδήματος από ακίνητη
Εισόδημα από ακίνητη περιουσία (ευρώ) Συντελεστής %
0 – 12.000 15%
12.001 – 35.000 35%
35.001 – 45%

5. Ειδική εισφορά αλληλεγγύης

Η ειδική εισφορά αλληλεγγύης επιβάλλεται στα εισοδήματα άνω των δώδεκα χιλιάδων (12.000) ευρώ των φυσικών προσώπων. Για την επιβολή της εισφοράς, λαμβάνεται υπόψη το σύνολο του εισοδήματος, όπως αυτό προκύπτει από την άθροιση των εισοδημάτων από μισθωτή εργασία και συντάξεις, από επιχειρηματική δραστηριότητα, από κεφάλαιο, από υπεραξία μεταβίβασης κεφαλαίου, φορολογούμενο ή απαλλασσόμενο, πραγματικό ή τεκμαρτό

Υπολογίζεται, με βάση την ακόλουθη κλίμακα:

Κλίμακα ειδικής εισφοράς αλληλεγγύης
Εισόδημα σε ευρώ Εισφ. Αλληλεγγύης
0 – 12.000 0%
12.001 – 20.000 2,2%
20.001 – 30.000 5,00%
30.001 – 40.000 6,50%
40.001 – 65.000 7,50%
65.001 – 220.000 9,00%
>220.000 10,00%

 

Οι μεταβολές στη φορολογία εισοδήματος που ισχύουν αναδρομικά από

 


Επικαιροποίηση 2026

Το αρχικό άρθρο δημοσιεύτηκε στις 16 Ιανουαρίου 2017 και συνοψίζει τις μεταβολές στη φορολογία εισοδήματος που επέφεραν οι ν.4386/2016 και ν.4387/2016 για το φορολογικό έτος 2016: κλίμακα 22%/29%/37%/45% για μισθωτούς, συνταξιούχους και ατομική επιχειρηματική δραστηριότητα, μειώσεις φόρου 1.900/1.950/2.000/2.100 ευρώ ανάλογα με τον αριθμό των εξαρτώμενων τέκνων με όριο τις 20.000 ευρώ, φορολόγηση Ο.Ε. και Ε.Ε. με 29% και μερίσματα 15%.

Η κλίμακα και οι μειώσεις φόρου που περιγράφει το άρθρο δεν αντιστοιχούν στο σημερινό κείμενο των άρθρων 15 και 16 του ν.4172/2013.

Τι ισχύει σήμερα

  • Η κλίμακα φόρου εισοδήματος φυσικών προσώπων του άρθρου 15 ν.4172/2013 διαμορφώνεται σε 9%/20%/26%/34%/39%/44%, με κλιμάκια 10.000, 20.000, 30.000, 40.000 και 60.000 ευρώ.
  • Η μείωση φόρου λόγω εξαρτώμενων τέκνων (άρθρο 16 ν.4172/2013) ανέρχεται σε 777 ευρώ χωρίς εξαρτώμενα τέκνα, 900 ευρώ για ένα, 1.120 ευρώ για δύο, 1.340 ευρώ για τρία, 1.580 ευρώ για τέσσερα και 1.780 ευρώ για πέντε ή περισσότερα τέκνα.
  • Η μείωση περιορίζεται κατά 20 ευρώ ανά 1.000 ευρώ φορολογητέου εισοδήματος άνω των 12.000 ευρώ — και όχι άνω των 20.000 ευρώ, όπως περιγράφει το αρχικό άρθρο για το έτος 2016.

Νομοθετική βάση

  • Άρθρο 15 ν.4172/2013 (Α΄ 167) — ενοποιημένο κείμενο σε ισχύ.
  • Άρθρο 16 ν.4172/2013 (Α΄ 167), παράγραφοι 1 και 2 — ενοποιημένο κείμενο σε ισχύ.

Υπολογίστε το στην πράξη

Δείτε τα διαθέσιμα εργαλεία και επιλέξτε όποιο ταιριάζει στην περίπτωσή σας.

Δείτε τα Επιχειρηματικά Εργαλεία

Σχετικά άρθρα